Digitale produkter vil langsomt overtage dagbladenes position og opgaver [click for English version]
Download rapporten E-publicering gratis her (PDF, 5 MB)
Mens dagbladet på papir stadigvæk skaber langt hovedparten af omsætningen, handler det for de store mediehuse om at udvikle og publicere nye produkter til digitale platforme. Disse platforme og produkter skal i de første år af 2010’erne supplere papiraviserne og vil derefter i betydeligt omfang overtage papiravisernes centrale markedsposition og samfundsopgave. Dette er de fleste i journalistikken og mediebranchen i dag enige om, de store spørgsmål er blot: Hvilke produkter? Hvordan skal de produceres? Hvad er forretningsmodellen?
Forskningsprojektet "Nye digitale fortællinger på web og mobil" har undersøgt sådanne spørgsmål i perioden fra august 2009 til marts 2010. I regi af det nationale forskningscenter Digital Urban Living (DUL) har et team af forskere, udviklere og journalister fra UPDATE, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, og DUL, Aarhus Universitet gennemført et længerevarende udviklings-, test- og analyseprojekt.
Projektet er gennemført i et unikt samarbejde imellem DUL-forskerne og nøglepersoner fra Jyllands-Postens webredaktion, jp.dk, medarbejdere fra online publishing-firmaet Visiolink, Teleselskabet 3, Klimasekretariatet, Århus Kommune, og Kultur og Borgerservice, Århus Kommune.
Mediehusenes web-redaktioner er gode til at opfylde brugernes behov for breaking news, nyhedsopfølgninger og gossip. Rapporten giver en række bud på, hvad 2010’ernes digitale journalister og nye multimediehuse derudover skal kunne:
- Mediehusene skal bedre end i dag kunne møde læserne og brugerne dér, hvor de er. Undervejs i de offentlige rum. I princippet altid online via mobiltelefoner som iPhone. På baggrund af udvikling og test af en ny iPhone app’s, Klimatrends, har projektet høstet en række erfaringer med, hvordan den digitale journalistik kan håndtere smartphone-udfordringen. De fremlægges i rapporten.
- Tv og radio har i årtier haft duopol på live-dækning. Sådan er det ikke længere. Via fx Twitter er de tidligere bladhuse nu i stand til at tilbyde live-dækning i realtid fra betydningsfulde begivenheder. Brugerne kan samtidig interagere med nyhedsflowet. Denne form for realtidsrapportering synes at rumme betydelige potentialer for den digitale journalistik – via tweets fra klimatopmødet COP 15 i København i december 2009 har projektet testet og udtrukket erfaringer fra tekst-live-dækning.
- E-magasiner er komplekse multimedieprodukter, softwaren faciliterer produktion og publicering af større journalistiske fortællinger og projekter. Historier, der normalt har det svært i de hurtige web-medier. E-magasinerne synes interessante for mediehusene. Via praktisk produktion af to e-magasiner har projektet undersøgt e-magasinernes redaktionelle potentialer samt testet, hvordan de kan produceres teknisk og journalistisk.
- Mediernes brugerinvolvering i 2000’erne byggede i betydeligt omfang på amatør-journalisten og -fotografen, der sendte artikler og billeder ind. Denne generation 1 af brugerinvolvering er nu ved at blive afløst af nye og mere dynamiske relationer imellem redaktionerne og brugerne. Via sociale medier og forskellige typer af mikroudvekslinger tegner der sig nu konturerne af en generation 2 af brugerinvolvering. Denne anden generation har projektet kortlagt og testet.
- Kommentatoren, bloggeren, den profilerede journalist og fx den kendte chefredaktør har i betydeligt omfang formået at være meningsfyldt til stede i de sociale medier. Vanskeligere har det vist sig at være for medieorganisationen og den mere anonyme professionelle journalist at håndtere de sociale medier. Der mangler et stykke forsknings- og udviklingsarbejde om den professionelle stemme i de sociale medier – hvordan adskiller den sig fra den personlige og mere private stemme? Det har projektet undersøgt, og rapporten kommer med nogle tidlige bud på det.
Download rapporten E-publicering gratis her (PDF, 5 MB)
Yderligere informationer og kommentarer fra:
- Lars Kabel, cand.phil. og journalist, lektor ved UPDATE, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole: e-mail:
This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it
, mobil: 25323787
- Martin Brynskov, ph.d., adjunkt ved Informations- og Medievidenskab, Aarhus Universitet, e-mail:
This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it
, mobil 30680424
Tags: civic communication | iPhone | news | Twitter |